Nijkerkse zet zich in voor weeshuizen in Nepal

Foto: Bram van de Biezen

Hongerige vogeltjes. Zo zagen de vijf baby’s eruit die Ingrid van de Pol iedere ochtend tijdens haar vrijwilligerswerk in Nepal in het Childrens Home te eten gaf. Nu is de Nijkerkse gestart met stichting ‘Indira Nepal’.

Ingrid werd in Nepal Indira genoemd, omdat de Nepalezen Ingrid toch iets te lastig vonden klinken. Al jaren reist Ingrid over de hele wereld waar ze geregeld bij een organisatie aanschuift om vrijwilligerswerk te verrichten. Tot ze bij het Childrens Home in Nepal terecht kwam. ,,Een paar dagen eerder had ik in een groep vrijwilligers veel geleerd over de Nepalese gebruiken. Het hoofd is heilig, de voeten onheilig en de linkerhand onrein. Daarna werden we verdeeld over onze projecten. Mij was verteld dat de Childrens Home niet meer in het vrijwilligersprogramma zat omdat het daar heel goed ging.‘’

De schrik sloeg Van de Pol echter om het hart toen ze daar binnen kwam. ,,In het Childrens Home waren 25 baby’s en 40 meisjes tussen de 3 en 18 jaar oud. De oudsten gingen naar school en hadden een uniform aan, waardoor de gaten in hun ondergoed en hun sokken niet opvielen. De baby’s hadden geen luiers en het hele weeshuis stonk naar urine. Alle kinderen zaten onder de hoofdluis.‘’

Inzameling

Tijd voor actie, concludeerde Van de Pol. Ze hield een inzamelingsactie waarmee ze 1500 euro ophaalde. Daarvan kocht ze nieuwe matrassen en beddengoed en schafte ze luiers aan. Haar actie was hard nodig, ondanks dat het weeshuis onder de hoede van de Nepalese overheid valt. De hygiënische omstandigheden zijn nu verbeterd.

Met haar stichting Indira Nepal wil Van de Pol nu geld inzamelen om wasbare luiers te kopen. ,,Dankzij notaris Rik van der Wey heb ik de stichting kunnen opzetten samen met een paar andere vrouwen uit Nijkerk.”

Met het geld dat ze inzamelt wil ze de oudere meisjes naar een vervolgopleiding kunnen sturen zodat ze zelf uit de armoede kunnen komen. ,,Ik wil met mijn stichting ook een intermediair zijn voor vrijwilligers die een plek vinden waar ze echt iets kunnen betekenen voor mensen. De meeste vrijwilligers worden een poot uitgedraaid tijdens een vrijwilligersreis terwijl dit niet nodig is.”

Vrijwilligers worden ter plaatse ingezet om kinderen te voeden, activiteiten te leiden en om kinderen vanaf een jaar of drie lessen Engels te geven. ,,Het is heel belangrijk dat je als vrijwilliger zelf initiatief toont. Voor 50 euro per week kunnen vrijwilligers tegen kost en inwoning al in het meisjes- en jongensweeshuis helpen. Wij vragen wel een paar tientjes aan inschrijfgeld om de kosten die we als stichting maken te drukken en om de weeshuizen met grotere projecten te helpen. Natuurlijk hopen we dat vrijwilligers, voordat ze op reis gaan, een eigen actie op touw zetten zodat ze de weeshuizen kunnen ondersteunen.”

De Childrens Home is compleet legaal en staat onder toezicht van de Nepalese overheid. ,,Ze krijgen alleen geen geld of enige steun van de regering.”

Verschenen in AD / oktober 2018 / door Maranke Pater

Foto: Bram van de Biezen