In de media: Stichting voor weeshuis Nepal

In de media: De Stad Nijkerk – 3 oktober 2018 – door Maranke Pater

Stichting voor weeshuis Nepal

“Al veel steun uit Nijkerk gekregen”|

Waar blijft het geld dat vrijwilligers in een vakantie steken waarbij ze ook iets goeds doen voor een medemens? De Nijkerkse Ingrid van de Pol kwam erachter dat het zeker niet naar het kindertehuis in Nepal ging waar ze vorig jaar een aantal weken verbleef. Door een eigen stichting te starten hoopt ze de tientallen baby’s, peuters, kleuters en tieners daar een nieuwe toekomst te geven.

Ingrid reist graag en veel. De alleenstaande moeder zoekt op haar vakanties regelmatig vrijwilligerswerk op. ,,Over het algemeen ben je zo’n 2500 euro kwijt voor een reis waar je ook vrijwilligerswerk doet. Dan komt je vliegticket, je visum en je vaccinaties er nog bij. Toch staarde ik mij hier blind op, omdat ik de mensen in Nepal graag wilde helpen en dacht dat het geld ook goed terecht zou komen.” In werkelijkheid was het slechts tientjeswerk wat het weeshuis eraan over houdt. ,,Voor het geld wat het weeshuis uiteindelijk krijgt kunnen ze ook maar weinig doen. Toen ik voor het eerst binnen kwam schrok ik me rot. Er waren 25 baby’s in het weeshuis en 40 meisjes van tussen de 3 en de 18 jaar. De oudere kinderen gaan naar school en hebben een uniform aan waar de gaten in vielen. De baby’s hadden geen luiers aan en het hele huis stonk naar urine.” Vanachter haar meegenomen laptop blogte Ingrid over haar reis. ,,Ik heb mijn familie en vrienden om geld gevraagd waarmee we een extra deel aan de keuken konden laten bouwen. Ook heb ik via via een koelkast kunnen regelen en een vriezer en zelfs een wasmachine en een droger. Op deze manier kunnen de leidsters tenminste de kleding van de kinderen en het beddengoed verschonen, ook in de regentijd.”

Vriendinnen raadden haar aan om een stichting te starten en met hulp uit haar omgeving en dankzij een royaal gebaar van notaris Rik van der Weij kon Ingrid dan eindelijk starten. ,,Ik wil voornamelijk iets aan het luierprobleem doen. De kinderen maken nu heel af en toe gebruik van pampers, maar ik zou ze heel graag iets vasts willen geven. Wasbare luiers met een klittebandsluiting lijken daarom ook de meest duurzame oplossing.” Gemiddeld gaan er per dag drie luiers doorheen per baby. Aan kleding voor de wintermaanden voor alle kinderen heeft Ingrid voorlopig genoeg, al is ze nog wel op zoek naar goede schoenen voor de meiden. ,,Tienerkleding komen we nog steeds tekort. De meisjes lopen met gaten in hun onderbroeken rond.” Ingrid wordt nu al gesteund in de Nijkerkse samenleving. ,,Dankzij een inzameling op de Pop Up iftar waar ik een paar maanden geleden te gast was heb ik heel wat kleding gekregen. Ook heeft de breiclub van Arkemheen mij erg geholpen door warme truien en sjaals cadeau te doen die ze hadden gemaakt. De mensen in Nepal zijn gek op wollen kleding.”

De stichting heeft Ingrid genoemd naar de naam die haar door de Nepalezen werd gegeven: Indira. Naast het inzamelen van geld, kleding en andere goederen voor het meisjesweeshuis en een jongensweeshuis wil Ingrid ook als een schakel fungeren voor mensen die vrijwilligerswerk willen doen in Nepal. ,,Voor 50 euro per week kunnen mensen tegen kost en inwoning al in één van de weeshuizen aan de gang. Ze helpen de kinderen bij het organiseren van activiteiten en het eten geven en werkjes als ontluizen. Het geld komt volledig ten goede aan het weeshuis. Het enige wat we van een vrijwilliger vragen is een paar tientjes inschrijfgeld zodat wij voor dat bedrag weer grotere zaken voor het weeshuis aan kunnen schaffen . Natuurlijk hopen we dat vrijwilligers voordat ze op reis gaan een eigen actie op touw zetten zodat ze de weeshuizen kunnen ondersteunen.”

Voor meer informatie: stichtingindiranepal.nl.

Company

From breathtaking landscapes to the smallest creatures, we celebrate the diversity and magnificence of our planet. Through our carefully curated content, we aim to educate.

Features

Most Recent Posts