In 2019 lazen we in een Libelle een stukje over vrijwilligerswerk in Nepal en raakten we geïnteresseerd in de Stichting Indira. We hadden al eerder geïnformeerd om ergens vrijwilligerswerk te doen, maar begrepen de hoge kosten niet goed. Bij de Stichting Indira Nepal zijn de kosten laag en zijn de uitgaven heel helder. We namen contact op en zijn goed geïnformeerd in Nijkerk met een kopje koffie. De stichting wordt gerund door een groepje zeer enthousiaste vrijwilligsters. We wisten toen gelijk dat we het Children’s Home in Nepal wilden gaan bezoeken.

De financiële bijdragen voor ons eten en volpension voldeden wij per/week ter plaatse aan het huis, zodat je weet dat de vergoeding direct op de goede plaats terecht komt en nergens aan een strijkstok kan blijven hangen. De directrice gebruikte vaak gelijk een deel om wat extra’s voor de kinderen te kopen zoals vers fruit of een koekje o.i.d. In maart 2020 gingen we met veel verwachtingen naar Nepal. We hebben eerst een paar nachten overnacht in Kathmandu waarna we opgehaald werden om naar het Children’s Home te gaan. We werden zeer gastvrij ontvangen en voelden ons snel thuis.

We hebben allerlei kleine klusjes gedaan, zoals ramen afschaven en goed sluitend maken, schilderijtjes ophangen, bibliotheekkasten die door andere vrijwilligers waren gemaakt stellen en koppelen. De kleintjes helpen eten geven en misschien wel het belangrijkst; de kinderen aandacht geven. Het eten was simpel maar erg smaakvol; de kokkin deed erg haar best om het ons naar de zin te maken. Wat ook heel erg prettig is dat we niets verplicht werden te doen, we deden onze klusjes als het ons uitkwam, waarbij wij ook regelmatig geholpen werden door de oudere kinderen.

We speelden wat met de kleine kinderen of kletsten gezellig met de oudere kinderen en de didi’s, dit zijn de begeleidsters van de kinderen, deze geweldige vrouwen zijn 24/7 voor de kinderen beschikbaar. We wandelden af en toe naar het dorp voor wat boodschappen en dronken daar dan een kopje koffie met een stukje taart. We zijn ook een keertje meegereden met de schoolbus en werden door een heel enthousiaste en vriendelijke schooldirecteur rondgeleid door de Engelstalige school, waarna we rustig terug gewandeld zijn naar het Children’s Home. Het is ook heerlijk om op het dak te zijn en te genieten van het zonnetje en het prachtige uitzicht op het Himalayagebergte.

We hadden nog graag een dagje naar Bhaktapur willen gaan, maar we moesten 2 weken voortijdig naar huis vanwege de Corona uitbraak. Heel vervelend voor ons maar vooral voor de kinderen in Nepal, zij hebben maanden in quarantaine gezeten en mogen sinds kort pas weer naar school.

Ondanks dat onze trip naar het opvanghuis helaas vroegtijdig werd afgebroken, hebben we het geheel als een geweldige ervaring beleefd. We hebben nog steeds regelmatig contact met de kinderen en hopen zo snel mogelijk nog weer een keer terug te kunnen naar het Children’s Home.

Piet en Wil