Ingrid van de Pol, initiatiefnemer Stichting Indira Nepal:
“Begin 2017 ben ik naar Nepal gegaan om vrijwilligerswerk te gaan doen in het kindertehuis ten zuiden van de hoofdstad Kathmandu. Nepal is één van de armste landen ter wereld en ligt in Azië. Het doen van vrijwilligerswerk in het buitenland kost erg veel geld, vaak vanaf € 500 euro per week. Je moet dan ook nog zelf je ticket, vaccinaties en visum betalen. Ik kwam er in Nepal achter dat slechts 8% van het door mij betaalde bedrag bij het opvanghuis is terechtgekomen.

De rest van het bedrag is bij de stichting(en) gebleven die dit organiseren… Ik dacht: “dit moet én kan echt anders!”

Via Stichting Indira Nepal kun je voor € 95 per week verblijven in het Children’s Home. Je hebt dan een kamer en 3 maaltijden per dag. Je betaalt eenmalig € 75 aan onze stichting voor administratie- en organisatiekosten.

Wat het huis voor mij zo bijzonder maakt is het feit dat de meisjes vanaf de kleuterschool al naar school gaan én Engelstalig onderwijs krijgen. In Nepal is namelijk geen leerplicht en maar weinig kinderen gaan dan ook naar school. De leiding van het huis is van mening dat als je de meisjes geen goed onderwijs laat volgen, ze ook nooit een toekomst zullen hebben.

De meisjes komen allemaal uit een lage kaste, of zijn zelfs kasteloos. Wat betekent dat ze tot de allerarmsten behoren in Nepal. Door het volgen van een goede – en Engelstalige – opleiding zijn ze niet meer geheel kansloos in hun leven.

Dit kost veel geld en hoewel het opvanghuis wel wordt gecontroleerd door de overheid, krijgt het financieel geen enkele overheidssteun. Daarom zijn giften en vrijwilligers zo ontzettend belangrijk! Het zou heel fijn zijn als de vrijwilligers thuis voorafgaand aan de reis door middel van eigen acties geld inzamelen voor het Children’s Home. Dit is natuurlijk niet verplicht! Ik kan je informeren over de Children’s Home wishlist zodat je eventueel na aankomst in overleg met de leiding een gewild item kunt aanschaffen.”

Inge Janse-Baas, secretaris bestuur Stichting Indira Nepal:
Ingrid van de Pol was in 2017 naar Nepal gegaan om vrijwilligers werk te gaan doen. Met zoveel enthousiasme vertelde ze mij over het meisjeshuis in Bhaisepati. Ook vertelde ze mij dat ze hier veel geld voor moest betalen en dat de organisatie hiermee stopte. Dit betekent dat het meisjes huis geen vrijwilligers en steun meer zouden krijgen vanuit het buitenland.

Wij werden hier heel verdrietig van. Want de meisjes worden zo blij van de vrijwilligers die komen. Daar krijgen ze zoveel aandacht van en ze nemen vaak kleding en spullen voor ze mee. Zij ervaren dit echt als een groot feest.

Ik zei tegen Ingrid, is dit niet iets voor jou om dit op te zetten? Daar had ze zelf ook al aan gedacht, maar dat deed ze liever niet alleen. Enthousiast riep ik: “natuurlijk wil ik jou graag helpen, maar dan wel achter de schermen”. En zo is het gekomen dat we met zijn drieën deze stichting hebben opgericht.

Gea en ik werken achter de schermen en Ingrid is het gezicht van de stichting. Gea is van de boekhouding en ik meer van de acties verzinnen en uitvoeren.

Zo hebben wij in 2019 een hartenactie opgezet voor de sponsoren en een schilderfeest. Daar hebben wij zoveel geld mee opgehaald. Het mooie van deze stichting is dat al het geld bij de opvanghuizen terecht komt. Er blijft niks aan de strijkstok hangen.

In 2019 ben ik ook naar het meisjeshuis in Bhaisepati gegaan. Wat een mooi avontuur was dat. Naast het meehelpen in de verzorging en eten koken, hebben wij het studiehok samen met de meiden geschilderd. Het is een prachtige studieruimte geworden met mooie muurschilderingen. De meeste kinderen hadden nog nooit een kwast vastgehouden.  Ook het speelplein hebben wij aangepakt met hinkelpaden.

We mochten ook een kijkje nemen in de school waar de meiden elke dag Engelstalig onderwijs krijgen. Naast het meisjeshuis hebben we ook de toerist uitgehangen, hebben we de koningssteden gezien en hebben we het Holi festival meegemaakt.

Een prachtig avontuur! Ik heb de kinderen, de didies, het land en de mensen die daar wonen in mijn hart heb gesloten.